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FIRST NATIONS EDUCATION ADMINISTRATORS ASSOCIATION

CELEBRATES NATIONAL INDIGENOUS HISTORY MONTH BY HONOURING FIRST NATIONS KNOWLEDGE KEEPERS



Akwesasne, ON
June 10, 2021

First Nations grandparents, parents, and Knowledge Keepers keep our history and ancestral knowledge alive through storytelling, songs, art, and ceremony. Our greatest teacher is the land.  Some Knowledge Keepers have said the land is our teacher, our university. 

Celebrate National Indigenous History month by honouring First Nations Knowledge Keepers!

On March 20, 2021, Knowledge Keepers from across Canada virtually gathered to tell their stories that reflect the power of culture, storytelling, and land-based education.  The Knowledge Keepers Talking Circle featured Knowledge Keepers from all over Canada and their stories about the importance of history, language, and culture in First Nations education.

FNEAA is honoured to share these stories and words of wisdom.  Throughout the month of June and to celebrate National Indigenous History Month, FNEAA will be sharing a series of videos from the Knowledge Keepers Talking Circle.

First, Knowledge Keeper Michael Kanentakeron Mitchell. Knowledge Keeper Mitchell is one of the most respected First Nations leaders in Canada. Born in Akwesasne and raised by a traditional family, Kanentakeron had the benefit of a strong cultural and spiritual upbringing.

First Nations people have a long history that impacts our students, children, families, and communities as we move forward in planning for our future and resurrecting our languages, cultures, traditions, and as First Nations take control of First Nations education. Knowledge Keeper Mitchell opens the Talking Circle by posing two thought provoking questions, “What do you want to put back into our classrooms? What do we want to put back in our communities?” 

 
View and listen to the full video here: https://www.youtube.com/watch?v=m1gn41EpR6o

Throughout the month of June, FNEAA will be sharing more videos from Knowledge Keepers such as Doris Camsell, Sykes Powderface, and Dr. Gwen Point.
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ASSOCIATION DES ADMINISTRATEURS DE L’ÉDUCATION DES PREMIÈRES NATIONS

CÉLÈBRE LE MOIS NATIONAL DE L’HISTOIRE AUTOCHTONE EN HONORER LES GARDIENS DU SAVOIR DES PREMIÈRES NATIONS



Akwesasne, ON
10 juin 2021

Les grands-parents, les parents et les gardiens du savoir des Premières Nations perpétuent notre histoire et nos connaissances ancestrales par le biais de contes, de chansons, d’art et des cérémonies. Notre plus grand maître est la terre. Certains gardiens du savoir ont dit que la terre est notre professeur, notre université.

Notre plus grand maître est la terre. Certains gardiens du savoir ont dit que la terre est notre professeur, notre université. 

Célébrez le Mois national de l’histoire autochtone en honorant les gardiens du savoir des Premières Nations !

Le 20 mars 2021, des gardiens du savoir de partout au Canada se sont réunis virtuellement pour raconter leurs histoires qui reflètent le pouvoir de la culture, des récits et de l’éducation axée sur la terre. Le Cercle de discussion des gardiens du savoir présentait des gardiens du savoir de partout au Canada et leurs histoires sur l’importance de l’histoire, de la langue et de la culture dans l’éducation des Premières Nations.

L’AAEPN est honorée de partager ces histoires et paroles de sagesse. Tout au long du mois de juin et pour célébrer le Mois national de l’histoire autochtone, l’AAEPN partagera une série de vidéos du Cercle de discussion des gardiens du savoir.

Tout d’abord, le gardien du savoir Michael Kanentakeron Mitchell. Le gardien du savoir Mitchell est l’un des leaders des Premières Nations les plus respectés au Canada. Né à Akwesasne et élevé dans une famille traditionnelle, Kanentakeron a bénéficié d’une solide éducation culturelle et spirituelle.

Les peuples des Premières Nations ont une longue histoire qui a un impact sur nos élèves, nos enfants, nos familles et nos communautés alors que nous avançons dans nos plans pour l’avenir afin de ressusciter nos langues, nos cultures, nos traditions alors que les Premières Nations prennent le contrôle de l’éducation des Premières Nations. Le gardien du savoir Mitchell ouvre le cercle de discussion en posant deux questions qui suscitent la réflexion : « Que voulez-vous ramener dans nos salles de classe ? Que voulons-nous ramener dans nos communautés ? »

 
Regardez et écoutez la vidéo complète ici :https://www.youtube.com/watch?v=m1gn41EpR6o

Tout au long du mois de juin, l’AAEPN partagera plus de vidéos de gardiens du savoir tels que Doris Camsell, Sykes Powderface et Dr Gwen Point.
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