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FIRST NATIONS EDUCATION ADMINISTRATORS ASSOCIATION
CELEBRATES NATIONAL INDIGENOUS HISTORY MONTH BY
HONOURING FIRST NATIONS KNOWLEDGE KEEPERS

Akwesasne, ON
June 24, 2021

Knowledge Keeper Sykes Powderface, Stoney Nakoda Nation, Morley, AB
 
Celebrate National Indigenous History Month by honouring First Nations Knowledge Keepers. In this excerpt from the Knowledge Keeper Talking Circle, Sykes Powderface discusses bringing language and culture back into the classroom. He talks about the struggles of introducing traditional teachings into colonial systems of learning. In the video, he discusses the importance of listening and learning from others throughout his life and career. He also references “The Declaration of First Nations”, signed by chiefs across Canada in 1981. The words of this declaration can help First Nations students and schools today by teaching young people to know who they are and how strong they can be.

Sykes Powderface is from the Stoney Nakoda Nation in Morley, Alberta. He attended a residential school at Morley and moved to Mount Royal College. He has researched and studied Indigenous Treaty Rights for many years. His work experience includes administrative duties in various capacities with the Stoney Nakoda Nation, federal and provincial governments. He now has his own consulting services in treaties and the Canadian Constitution, traditional cultural teachings and policy analysis. His work continues to bring awareness of who Indigenous peoples are to the non-Indigenous peoples.

The First Nations Education Administrators Association’s “Gathering Place” Knowledge Keepers Talking Circle took place on March 10, 2021, on Zoom. The Knowledge Keepers spoke on the power of culture, storytelling, and land-based education. In this series, Knowledge Keepers tell stories for pandemic times, discuss First Nations education, lessons learned and best practices.

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ASSOCIATION DES ADMINISTRATEURS DE L’ÉDUCATION DES PREMIÈRES NATIONS
CÉLÈBRE LE MOIS NATIONAL DE L’HISTOIRE AUTOCHTONE EN
HONORANT LES GARDIENS DU SAVOIR DES PREMIÈRES NATIONS

Akwesasne, ON
24 juin 2021
Gardien du savoir Sykes Powderface, Nation Stoney Nakoda, Morley, AB

Célébrez le Mois national de l’histoire autochtone en honorant les gardiens du savoir des Premières Nations. Dans cet extrait du cercle de discussion des gardiens du savoir, Sykes Powderface discute du retour de la langue et de la culture dans la salle de classe. Il parle des luttes pour introduire les enseignements traditionnels dans les systèmes d’apprentissage coloniaux. Dans la vidéo, il discute de l’importance d’écouter et d’apprendre des autres tout au long de sa vie et de sa carrière. Il fait également référence à la « Déclaration des Premières Nations », signée par les chefs à travers le Canada en 1981. Les mots de cette déclaration peuvent aider les élèves et les écoles des Premières Nations aujourd’hui en apprenant aux jeunes à savoir qui ils sont et à quel point ils peuvent être forts.
 

Sykes Powderface est originaire de la nation Stoney Nakoda de Morley, en Alberta. Il a fréquenté un pensionnat à Morley et a déménagé au Mount Royal College. Il a fait des recherches et étudié les droits issus de traités autochtones pendant de nombreuses années. Son expérience de travail comprend des tâches administratives à divers titres avec la Nation Stoney Nakoda, les gouvernements fédéral et provincial. Il a maintenant ses propres services de consultation en traités et en Constitution canadienne, en enseignements culturels traditionnels et en analyse de politiques. Son travail continue de faire connaître qui sont les peuples autochtones aux peuples non autochtones.

Le cercle de discussion « Lieu de rassemblement » des gardiens du savoir de l’Association des administrateurs de l’éducation des Premières Nations a eu lieu le 10 mars 2021 sur Zoom. Les gardiens du savoir ont parlé du pouvoir de la culture, des récits et de l’éducation axée sur la terre. Dans cette série, les gardiens du savoir racontent des histoires en temps de pandémie, discutent de l’éducation des Premières Nations, des leçons apprises et de meilleures pratiques.

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